شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبهای اخیر خود به تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ طرحی را تحت عنوان سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزشی عالی به تصویب رسانده است که به جز ایراد شکلی به این مصوبه، ایراد ماهوی نیز بر آن وارد است.
از جمله ایراد ماهوی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته امتحانات سه سال پایانی متوسطه دوم را به شکل استاندارد برگزار کند؛
۲- افزایش فرهنگ نمرهگرایی به جای یادگیری
۳- تاثیر معدل در پذیرش داوطلبان ظلمی آشکار به داوطلبان مناطق محروم است؛
۴- حذف دروس عمومی از کنکور باعث کم اهمیت شدن این مباحث در مدارس کشور میشود؛
۵- مخالفت بیش از ۸۰درصد از داوطلبان با تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی در کنکور؛
۶- باتوجه به اینکه داوطلبان با سنین متفاوت در کنکور شرکت میکنند و عدم امکان مقایسه دقیق معدل هر داوطلب در یک سال با فرد دیگر در سال بعد وجود ندارد، لذا باعث تضییع حق و اعتراض خواهد شد؛
نمایندگان مجلس با ارسال این نامه به رؤسای قوا به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم در جهت تحقق عدالت آموزشی و اجرای مطلوب این مصوبه و تعارض صریح آن با قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلسشورایاسلامی که در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ وضع شده است، خواستار لغو و یا اصلاح این مصوبه شدند.