وقتی ۸۱ درصد از رتبههای زیر سههزار، از دهک ۸ تا ۱۰ هستند یعنی کسانی که ثروتمندتر هستند شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاههای برتر دارند.
آمارها نشان میدهد حدود ۱۹درصد رتبههای زیر سههزار هم برای ۷دهک بعدی است و جالب تر اینکه ۴۸درصد از رتبههای زیر سههزار فقط از دهک۱۰ هستند.
در ورودی گروه فنیومهندسی دانشگاه صنعتیشریف ۵۵.۱درصد فقط از یک دهک یعنی دهک دهم هستند، این درحالی است که سهم دهک یک صفر و دهک دوم سه نفر است.
مقایسه این تعداد با تعداد افراد از دهک دهم که ۳۵۱ نفر هستند گویای فاصلهی عجیبی است که در پذیرش داوطلبان دهکهای بالا و پایین وجود دارد.
این روند که سالهای گذشته هم به چشم میآمد، نشان از ایجاد یک #باستی_هیلز در نظام آموزشی کشور میدهد.
یک نابرابری سیستماتیک!
راهکارهای فعلی (سوابق تحصیلی و…) نیز چاره ریشهای برای برون رفت از این بحران نیست، و بین ایده های مطرح شده حتی سنجههایی به مراتب زیانبارتر نیز مشاهده میشود؛
نظام آموزشی بویژه امر سنجش تحصیلی نیازمند یک بازنگری جدی است تا با تحول در نحوه پذیرش داوطلبان، عدالت در نظام آموزشی برقرار شود.
برخی اعضای کمیسیون آموزش به طور خاص، پیگیر این موضوع هستند درعین حال، تحول در این بخش، با همفکری و همکاری دولت قرین نتیجه خواهد بود.